Werken in Nederland is naast een baan zoeken en houden ook bekend zijn met de consequenties van het verliezen van een baan. Arbeidsovereenkomsten kunnen tijdelijk of voor onbepaalde tijd (vast) zijn. Bezuinigingen en reorganisaties kunnen het einde van de werkzaamheden betekenen, waarna de mensen die ontslagen zijn aan de slag moeten gaan met de aanvraagprocedure voor een uitkering. Om een uitkering aan te vragen moet je tegenwoordig een digitale melding doen bij het UWV/sociale dienst en daarna het traject doorlopen om te bepalen waarop je recht hebt. Door digitalisering geven veel instanties de voorkeur aan online contact. Juist dit maakt het voor anderstalige werklozen vaak moeilijker door de taalbarrière. In een persoonlijk gesprek begrijp je elkaar nu eenmaal sneller dan in een e-mail.
Alleen al om de juiste gegevens in te vullen en een werkmap te creëren moet je de taal heel goed beheersen. Een klein leesfoutje of een tekst niet goed begrijpen, kan ervoor zorgen dat de hele aanvraagprocedure weken vertraging oploopt met alle gevolgen voor de werkloze van dien. Bij het UWV krijg je daarna meestal wel een werkcoach en bij de Sociale Dienst een klantmanager die proberen de mensen te helpen om weer werk te vinden. Maar voor je zover bent moet je dus eerst zelf proberen uit te zoeken wat je moet doen en wat je rechten en plichten zijn. Een goede beheersing van de taal is hiervoor onmisbaar!